Nagyon érdekes, amikor emberek a legjobb árajánlatról beszélnek. Ha egy fürdőszobát szeretnél burkoltatni, akkor négyzetméterenként 2000 Ft-től 8000 Ft-ig mindenféle árat láthatsz. Simán lehet, hogy a 2000 Ft-s szebben megcsinálja, mint a 8000 Ft-s, hiszen ugyanazt tudják, ugyanannyi időt fektetnek a munkába, csak az egyik 4x kapzsibb, mint a másik. Vagy az egyik 4x olyan gyorsan tudja ugyanazt a minőséget produkálni, ezért akkor kevesebbet kér inkább? Hmmm... Ugye?
Nos, mind a mai napig találkozom ezzel a hozzáállással (szerencsére egyre ritkábban), ami már annyira rém unalmas, hogy elmondani sem tudom. Leírja a vállalkozó, hogy mit szeretne, és bekér több árajánlatot. Ez teljesen természetes, én magam is mindig igyekszem több ajánlatot kérni, hogyha valami szolgáltatást igénybe szeretnék venni.
Na de. Hogyan hasonlítjuk össze az ajánlatokat? Itt kezdődik a probléma.
Mindenkinek ugyanazt a leírást küldtük el, és mégis totál más árajánlatok jönnek vissza. Egy weboldal esetén, ha ugyanazt az igényleírást elküldöd 10 „webesnek”, simán előfordulhat, hogy kapsz egy ilyen sornyi árajánlatot:
120.000 Ft, 150.000 Ft, 190.000 Ft, 200.000 Ft, 270.000 Ft, 300.000 Ft, 540.000 Ft, 610.000 Ft, 640.000 Ft, 700.000 Ft
Huh, na és ilyenkor, mint laikus, mit is kezdjünk ezzel az egésszel? Van 10 árajánlatunk, merőben más árakkal.
Vajon mi az igazság az árajánlatok mögött?
A 120.000 Ft-s kiszámolta, hogy a weboldaladba 80 óra munkát kell fektetni, és adott rá, egy 120.000 Ft-os árat, míg a 700.000 Ft-os ugyanezt tette, csak 6x annyiért?
Vagy hasonló óradíjon dolgoznak, és a 120.000 Ft-s azt gondolta, hogy ő ezt megoldja majd 20 óra alatt, miközben a másik 100 órát számolt?
Egyáltalán honnan tudhatod, hogy mi van egy árajánlat mögött? Hiszen, ha rákérdezel, hogy ebben „pontosan mi van benne és milyen módon”, akkor is jó esélyed lesz, hogy nem érted a választ, hiszen a szakmai összehasonlításhoz szakembernek kéne lenned.
Egyszer azt mondta nekem az egyik ügyfelem, hogy „egy másik cég adta a legjobb ajánlatot, 80.000 Ft-vel olcsóbb volt, mint Te”. Lol. Amúgy a munkát én csináltam, úgyhogy erre csak annyit tudtam felelni, hogy „Szerintem én adtam a legjobb ajánlatot, azért én kaptam a munkát, ő a legolcsóbbat adta.”. És tényleg.
Nem lennék azoknak a helyében, akik egy üzleti weboldalt szeretnének, és tényleg nagyjából a 100.000 Ft-től a millióig simán kaphatnak ajánlatot ugyanarra az ajánlatkérésre.
Amit én tennék (függetlenül attól, hogy mire kérem az ajánlatot):
1. Dobd ki a legolcsóbb ajánlatokat.
2. Válaszd ki a legszimpatikusabb cégeket, embereket, és ülj le velük személyesen beszélgetni, ha van rá lehetőség.
3. Nézd meg / kérdezd meg, hány éve létezik a cég, vagy hány éve vállalkozó a fejlesztő (ha egyéni vállalkozóról van szó).
Mondanám, hogy weboldal esetében nézz meg pár munkájukat, hogy „mennyire tetszik”. De egy üzleti weboldalnál a dizájn annyira csak a külcsíny, és annyira nem írja le, hogy az a weboldal ergonomikus-e, eredményes-e… hogy a saját ízlésed alapján eldönteni, nem tanácsos.
Ráadásul egy weboldal esetében arra is gondolnod kell, hogy a fejlesztő cégre szükséged lesz az évek során majd, tehát érdemes hosszútávú partneri kapcsolatra alkalmas valakit választani.
De persze minden attól függ, hogy mit akarsz.
A piac annyira sokszínű, hogy elmondani nem tudom. Komolyan 15.000 Ft-ért is árulnak „komplex” weboldalt. 15.000 Ft-ért. Oké. Biztos olyan minőség, amiből az illető havi kettőt tud megcsinálni, és ő 30.000 Ft-ből él, meg abból még adózik is!! Na jó, persze ez most irónia. De lehet, hogy ő egy 15.000 Ft-os honlapot megcsinál mondjuk 2-3 óra alatt, mert annyira nem foglalkozik az igényekkel mélyebben, és az is lehet, hogy neked pont elég egy ilyen, csak hogy „legyen valami”. Ha létezik, akkor biztosan ebben a szegmensben is találkozik a kereslet és a kínálat.
Ha üzleti honlapot akarsz, akkor jó eséllyel te magad is vállalkozó vagy. Próbálj kicsit beleérezni ebbe, mert biztosan a Te területeden is találkoztál hasonlóval.